top of page
jmeuter

De kleine digitale gewoontes





Dankzij het boek " Echt, je onderschat jezelf" van Ben Tiggelaar kreeg ik de inspiratie voor deze blog. In dit boek beschrijft Ben 52 inspirerende inzichten voor werk en leven. Op een geven moment lees ik colum 16 over de beste manier om iets te veranderen volgens B.J. Fogg.


B.J. Fogg is de oprichter en directeur van het Behavior Design Lab aan Stanford University. Daarnaast richt hij zich op gedragsverandering voor persoonlijke doelen. In zijn boek Tiny habits, in het Nederlands verschenen onder de titel Kleine gewoonten, staan zeven stappen centraal.


Deze zeven stappen heb ik onder elkaar gezet met een digitale focus voor ondernemers die willen groeien met digitalisering.


1. Stel een digitaal doel.

Als ondernemer zul je eerst één of meerdere digitale doelen moeten stellen om digitaal te groeien. Dit begint door heel kritisch te zijn over je digitale kennis, kunde en doelen. Wil je wel een nieuwe website, of wil je de huidige site interessanter maken? Begrijp je echt de meerwaarde van Agumented reality, of wil je er mee aan de slag omdat het nu trendy is? Welke digitale doelen wil je bereiken, of weet je nog niet wat je digitaal wilt bereiken?


2. Onderzoek de digitale mogelijkheden

Welke concrete gedragingen kunnen bijdragen om jouw digitale doelen te behalen? Welke digitale vaardigheden beheers ik zelf? Wanneer ik alle digitale vaardigheden zou beheersen, welke


zouden mij helpen om mijn doel te bereiken? Maak een schema van alle mogelijkheden die naar je doel kunnen leiden. Door het schematisch te doen, maak je een eigen functioneel en wellicht technisch ontwerp om je eigen digitaal doel te behalen. Pas wanneer je alle mogelijkheden genoteerd hebt, dan kun je kiezen welke route je wilt nemen om je doel te behalen.


3. Maak een effectieve keuze van gedrag.

Tiggelaar stelt een lijst voor met drie criteria. Fogg stelt, dat door te bepalen welk gedrag het beste bij je past, dat dat de sleutel tot verandering is. Om je digitale doel te behalen kun je ook de lijst van Tiggelaar gebruiken.


A. Impact: helpt dit gedrag je om je digitale doel te bereiken?

B. Motivatie: is het iets wat je graag doet?

C. Vaardigheid: is het iets wat je kunt?



4. Kleine stappen

Maak iedere dag een kleine concrete stap. Eenvoudig en haalbaar. Noteer een zin die je ooit op je website zou willen zetten. Houd dit bij in een schriftje als opmaat om de website in te richten. Download een app, maar gebruik hem nog niet. Op een ander moment maak je account. Alles stap voor stap. Fogg zegt dat je echt zulke kleine stappen moet maken. De motivatie kan per dag, per uur veranderen, daarom maak kleine stappen. Doe iets wat je makkelijk kunt doen en waar je gegarandeerd succes mee beleeft. Het helpt wanneer je kleine eenvoudige handelingen doet, zo ontstaat er sneller een gewoonte die je kunt volhouden.


5. Vind een digitale trigger.

Deze vind ik heel interessant. Fogg stelt dat de beste manier om jezelf te


herinneren aan je nieuwe voornemen is door het te koppelen aan een reeds bestaande concrete dagelijkse handeling. Tiggelaar geeft een mooi voorbeeld: ' Ik ga mijn telefoon wat vaker uitzetten'. Dit werkt niet. Wat wel werkt is: 'Nadat ik in de auto ben gestapt, zet ik mijn telefoon uit.

Heel concreet, een logische stap om zo een gewoonte op te bouwen. Hoe doe je dit om digitale gewoontes te creëeren? Na mijn eerste kop koffie of thee te drinken post ik een zakelijk bericht op mijn zakelijke socials. Na de lunch, analyseer ik de klanten data. Op dinsdagochtend beschrijf ik wat ik mooi vind op mijn website en wat ik zou willen veranderen?


6. Wees trots op je succes.

Fogg stelt dat je jouw nieuwe handelingen goed moet belonen. Hierdoor groeit de gewoonte. Niet hoe vaak je de handeling doet, maar hoe jij jezelf beloont. Benoem


hardop dat je trots bent op jezelf. Geef jezelf een compliment. Ontwikkel een beloningssysteem dat bij jou past. Maak het leuk en positief.


7. Blijf leren.

Tiggelaar en Fogg stellen allebei dat je aan de slag moet gaan en in beweging moet blijven. Van proberen kun je leren. Probeer nieuwe dingen uit. Verdiep je in mogelijkheden. Stop met dat wat niet werkt en begrijp waarom het niet werkt. Ga vooral doen!


Ik ben Ben Tiggelaar dankbaar voor zijn insperende column over de stappen van Fogg. Maak kleine stappen, ontwikkel kleine gewoonten. Ook als je wilt digitaliseren als ondernemer. Zorg dat je proactief bent in je digitale groei. Onderzoek wat bij jouw onderneming past. Wil je sparren over welke stappen je kunt maken, neem dan contact met mij op.

29 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page