top of page
jmeuter

Ik ben goed zoals ik digitaal wil zijn



Het leuke van blogs schrijven is dat ze gelezen worden en dat er gesprekken uit voort vloeien. Uit deze gesprekken ontstaan weer nieuwe blogs. Zo ook deze blog. Naar aanleiding van mijn vorige blogs kwam ik in gesprek met Dave Kremer van Blueprint Visuals. Hij zei, ken jij eigenlijk de voordelen van Smart templates. Eigenlijk niet direct. Een prachtig en passievol gesprek volgde. Toen ik weer thuis was, ben ik eens verder gaan onderzoeken waardoor Smart templates een mooie digitale innovatie is. Waarom is het interesant voor ondernemers om dit te weten?


Meteen kwam in mij op dat het werken met Smart templates je digitale bewustijn vergroot en dan ben ik al heel blij. Voordat ik de voordelen ga benoemen, zal ik eerst kort beschrijven wat Smart templates zijn. Je kunt Smart templates ook sjablonen of mallen noemen. Zelf vind ik Smart templates wel lekker klinken. Deze werden gebruikt om de reproductie van producten eenvoudiger te maken. Dit was een heel proces waar bijvoorbeeld afbeeldingen werden gekopieerd die op een gegeven moment kleurverlies veroorzaakten. Letters in een andere resolutie zichtbaar werden. Hierdoor werd jouw merk minder goed zichtbaar en herkenbaar. Er is een volledige marketingafdeling nodig om de kracht van het merk te waarborgen. Alleen heeft het verleden vaak aangetoond dat er toch wel wat mis kan gaan in het proces. Dit schaadt jouw merk enorm. In de huidige maatschappij zijn merkfouten een doodzonde. Het kan viral gaan, alleen dan met slechte publiciteit en dat wil je als ondernemer niet.


Hier komt Smart templates aan te pas. Deze innovatie heeft een sterke basis nodig. Je maakt een basissjabloon waarmee jij jouw documenten voortaan gaat creëren. Bedenk goed wat jij digitaal wilt uitstralen. Wanneer je de basis op orde hebt, kun je heel snel diverse documenten opstellen met jouw gekozen uitstraling. Dit bespaart je als ondernemer veel tijd. Je weet dat de uitstraling ook altijd hetzelfde is. Jouw branding is altijd optimaal en foutloos. Dit geeft rust. Al jouw documenten hebben allemaal dezelfde uitstraling. Hierdoor versterk jij jouw merk naar de buitenwereld. Nogmaals, dit is in deze digitale en visuele samenleving erg belangrijk.


Door Smart templates in te voeren in jouw onderneming kan iedereen een marketeer zijn door de digitale brandmanager. Je hebt digitaal gewaarborgd dat jouw merk de juiste uitstraling heeft, dus iedere medewerker kan een poster, een flyer en een visitekaartje maken. Geef je mederwerkers ook deze vrijheid, want je weet dat jouw merk gewaarborgd is. Natuurlijk ben je samen verantwoordelijk voor de inhoud van de documenten. De uitstraling is al klaar.


Een andere digitale bewustwording die naar voren komt tijdens het schrijven van deze blog is het bedenken van jouw digitale uitstraling. Ga er vanuit dat jouw merk digitaal gezien en ervaren wordt. Welke kleuren zijn digitaal het beste? Welke vormen komen het beste over? Hoe groot wil je het logo samen met letters? Hoe ziet jouw merk eruit in een animatie of gift? Kun je jouw merk laten bewegen en welke effecten heeft dat? Is jouw merk makkelijk te delen op social media? Past jouw merkuistraling wel bij jouw digitale doelgroep? Hoe ziet jouw merk eruit in Virtual reality of Agumented reality?


Ik kan nog meer vragen stellen en misschien heb jij zelf nog meer vragen. Laten we hier dan samen over praten, net zoals ik met Dave gedaan heb. Laat je inspireren door je omgeving. Er zijn genoeg ondernemers die al digitale stappen hebben gemaakt of op het punt staan om digitale stappen te maken. Maak het bespreekbaar. Groei samen digitaal. Je kunt altijd een afspraak met mij maken om samen te sparren. Ik vond het gaaf om deze blog te schrijven, omdat ik vooraf nog niet veel van het onderwerp wist. Ik heb zelf ook weer wat geleerd. Leuk. Samen lukt ons alles.

33 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page